9-5 2.0t „Kombinator plus” – 309KM i 454Nm

MAti-BW

MODEL:
9-5 Kombi z 2000 roku

DANE TECHNICZNE:
Pojemność 1985ccm
Stopień sprężania 8,5:1
Moc Serii 150KM @ 5500obr.min UP TO 309KM @ 5300obr.min
Moment Serii 240Nm @ 2100obr.min UP TO 450Nm @ 4000obr.min
Limiter podniesiony z 6400 do 6800obr.min
Waga po ok. 1650kg

OSIĄGI:
Po modyfikacjach na 272KM i 413Nm
0-100km/h w 6.4sek
0-160km/h w 13,3sek (prawie koniec III)
1/4mili w 14,64 sek @ 166km/h (IV bieg)

Po modyfikacjach do 309KM i 454Nm
0-100km/h w 6.2sek
0-160km/h w 12,8sek
1/4mili w 14,19 sek @ 171km/h

MODYFIKACJE:

SILNIK:
– Pełen remont silnika w ASO: całkowicie nowy dół silnika wraz z rozrządem + regeneracja dotychczasowej głowicy
– Turbosprężarka bazowo pochodziła z flagowego modelu AERO o oznaczeniu TD04HL-15T w pełni zregenerowana i przebudowana do standardu 19T oraz zmieniona strona gorąca na większą 6cm2 pochodząca także z modelu AERO ale 9000
– Węże wodne zmienione na niebieski produkty firmy Samco
UKŁAD WYDECHOWY:
– Downpipe 3″ z race-katem od Map Tuna
– Układ wydechowy Hirsch fi70mm z usuniętym „wąskim gardłem” na początku, bardzo cichutki na dwóch przelotowych tłumikach
UKŁAD DOLOTOWY:
– Stożkowy gąbkowy filtr powietrza ITG + karbonowa osłona od spodu
– Intercooler typu FMIC o wymiarach 570x230x65mm z przerobionym wyjściem na grubsze fi 63mm
– Orurowanie od Intercoolera do przepustnicy fi 63mm
– Rura dolotowa gruba nierdzewna tzn. S pipe z palety Map Tuna
– Zawór DV firmy Forge
STROJENIE I ELEKTRONIKA:
– Wtryski paliwa Siemens DECA 630ccm
– Pompa paliwa Wallbro 255 HP
– Świece zapłonowe zimniejsze o jeden stopień tzn. BCPR7ES
– Coobcio Remap w czasie rzeczywistym na drodze
UKLAD NAPĘDOWY:
– Szpera ATB Quife
– Blisko dwukrotnie lżejsze koło zamachowe firmy Abbott Racing (5,4kg)
– Nowe seryjne 228mm sprzęgło Sachsa
– Tylna i przednia poduszka skrzyni biegów z wkładką Powerflex
– Felgi 17×7,5 poliftowe AERO 9-5
– Opony Continental Sport Contact 2 w rozmiarze 225/45R17
ZAWIESZENIE:
– Amortyzatory KYB Exel-G
– Sprężyny obniżające Eibach
– Wszystkie elementy zawieszenia przedniego poliuretanowe (Powerflex)
UKŁAD HAMULCOWY:
– Przód cztero tłoczkowy zestaw K-Sporta z tarczą o średnicy 305mm + ceramiczne klocki Carbon Lorraine
– Tył 300mm wentylowana seria zapożyczona z poliftowego modelu 9-5 AERO wraz z piastami i osłonami tarcz
– Przewody hamolcowe w oplocie firmy Goodridge
– Płyn Hamulcowy Motul 5.1
BODY-KIT:
– Karbonowa dokładka zderzaka przedniego oraz trochę naklejek 😀
ŚRODEK:
– Fotele przednie przeszczepione z Lancera EVO 9
– Kierownica AERO czyli kierownica skórzana z wypustkami na kciuki
– Wskaźnik boostu oraz EGT firmy BLITZ oraz trochę Car Audio
– Dołożona manetka z funkcją tempomatu

INNE:

HISTORIA ILUSTROWANA:
Miałem bardzo dużo ciekawej pracy nad tym Autem, bowiem w momencie jak do mnie trafiło było kompleksowo zmodyfikowane na podzespołach głównie Map Tuna do poziomu 4 (Stage 4), dodatkowo grubsza rura ssąca i parę innych drobnych udoskonaleń. Miłym zaskoczeniem się okazał fakt jak bardzo dobrze się prowadziło tą maszynę jak na auto FWD o tej masie. Pewność prowadzenia zapewniło obniżone zawieszenie, elementy wykonane z poliuretanu w miejsce silentbloków oraz szpera firmy Quife – która zapewniała mu doskonałą trakcję nawet w zimę, chwilami wydawało mi się że mam do czynienia z autem AWD, auto w zakręcie bardzo fajnie się zachowywało przy dodawaniu gazu nie leciało prosto a utrzymywało zadany kierownicą kierunek – zupełnie coć niespotykanego w Saabie 😛
Uzupełnieniem całości są znacznie ale to znacznie wydajniejsze Hamulce, na osi przedniej niby tylko wentylowane i nacinane 305mm ale ściskane przez 4 tłoczkowe zaciski K-sport w których siedzą wyczynowe klocki Carbon Lorraine a na osi tylnej zostały przeszczepione 300mm hamulce z flagowego modelu AERO wyprodukowanego po roku 2002, wszystko dodatkowo dopełniły przewody hamulcowe w stalowym oplocie oraz sportowy płyn hamulcowy DOT 5.1…
By wszystkie powyższe elementy nie powodowały wypadania z foteli zostały one zastąpione półkubełkowymi siedzeniami przeszczepionymi wprost z Lancera EVO 9.

Tak przygotowane auto zatankowane do pełna PB95 zostało oddane w moje ręce, miałem zająć się napisaniem nowego programu, który miał był dopasowany do „gorszego” paliwa i główny nacisk miał być postawiony na to by maksymalnie pobudzić wstawanie turbosprężarki, w tym celu udałem się na hamownię i zabrałem się za strojenie w czasie rzeczywistym oto efekt:

Większej mocy już się nie dało w bezpieczny sposób wygenerować bowiem temperatura w dolocie przekraczała podczas pomiarów 50 stopni i to w dość zimny dzień tak wiec postanowiliśmy że seryjny cieniutki intercooler uwięziony miedzy chłodnicą klimatyzacji a wody zostanie zastąpiony czymś znacznie wydajniejszym… Tak więc został zamontowany znacznie wydajniejszy umieszczony przed tymi wszystkimi podgrzewaczami Intercooler, który został dodatkowo zmodyfikowany by poprawić jego wydajność oraz zostało zbudowane pod nowe grubsze 2,5 calowe orurowanie:

Jednak nie tylko ograniczeniem w budowaniu dalszej mocy okazała się sama chłodnica powietrza ale także czerwone wtryski paliwa pochodzące z modelu 2,3LPT, tak więc zostały one zastąpione ponad dwukrotnie wydajniejszymi odpowiednikami Siemensa o wydajności 630ccm oraz zostały pod nie wykonane specjalne adaptery coby móc je obsadzić w starego typu kolektorze ssącym:

Dopełnieniem całości stała się nowa wydajniejsza turbosprężarka TD04-19T ze stroną gorącą 6cm2:

Auto w takiej konfiguracji ponownie odwiedziło hamownię w celu dostrojenia i sprawdzenia jak się sprawuje nowa konfiguracja i czy cyferki satysfakcjonują 😀

Poza sprawdzeniem na hamowni całość została porządnie przetestowana na torze w Lublinie:

I to w dość bojowych warunkach zwłaszcza jak na chyba dość mocne auto przednionapędowe:


W swojej klasie (powyżej 2000ccm) udało się nawet wywalczyć miejsce na pudle – konkretnie I 🙂 🙂 🙂

GALERIA:

.