Nissan Sunny RNN14 GTI-R “Coobcio Racing Team Car No.01” – 428KM i 472Nm

BW-BANIAK

MODEL:
Pulsar RNN14 2.0 Turbo 4×4 z roku 1992

DANE TECHNICZNE: 
Pojemność 2022ccm
Stopień sprężania 8,6:1
Moc fabryczna 227KM @ 6400obr.min UP TO 335KM >> 372KM >> 428KM @ 7200obr.min (VVL mod + GT3071)
Moment fabryczny 280Nm @ 4800obr.min UP TO 390Nm >> 472Nm @ 4800obr.min (VVL mod + GT3071)
Limiter obrotów fabryczny 7500 UP TO 8500obr.min
Waga z klatką 1180kg

MODYFIKACJE:
SILNIK:
Blok splanowany, wyosiowany, indywidualny szlif tulei pod tłoki przy użyciu płyty usztywniającej
– Swap głowicy na SR20VE + modyfikacja jej oraz bloku by to wszystko działało 🙂
– Uszczelka głowicy 2mm HKS – Śruby głowicy ARP – Kute tłoki CP Pistons 86,5mm
– Kute korbowody Manley
– Panewki głowne i korbowodowe ACL RACE
– Turbosprężarka GT2876 @ AR.64
– Rozbudowany układ chłodzenia oleju (dwie duże chłodnice oleju po 30 rzędów każda)
– Grubsza robiona na zamówienie chłodnica wody
– Zmienione kółko pasowe na pompie wody + Nowa pompa OEM Nissan 🙂
UKŁAD WYDECHOWY:
– Kolektor wydechowy fabryczny po portingu
– Downpipe 2,5″ by SSG
– Układ wydechowy przelotowy fi 63,5mm na jednym bądź dwóch tłumikach przelotowych (w zależności od ograniczenia danej imprezy jeśli chodzi o dB…)
UKŁAD DOLOTOWY:
– FMIC 600x300x76mm
– Orurowanie do FMIC-a fi 52mm a od niego do pleneum 63,5mm
– 3″ dolot do turbosprężarki – Blow Off – zmodyfikowany THE SUN
– Przepływomierz zapożyczony z 300ZX TT
– Filtr Stożkowy Fujita
STROJENIE i UKŁAD PALIWOWY:
– Wtryski Paliwa 820ccm
– Wydajniejsza pompa paliwa Walbro 255 w baku
– Swirll Pot 5L + zewnętrzna pompa paliwa Bosch 044
– Wystrojene na ECU Masterze DET II z wbudowanym 2,5barowym map sensorem
– Przesunięty limiter obrotów na 8500
UKLAD NAPĘDOWY:
– Sprzęgło jednotarczowe HKS przerobione na spiekowe
– Felgi 17×7.5 – Opony różne slicki o szerokościach 200-210
ZAWIESZENIE:
– Gwint DGR
– Zmodyfikowane tylne amortozatory celem mocniejszego obniżenia karoserii
– Sprężyny zmienione na blisko dwu krotnie twardsze KW
– Tylny stabilizator gruby 20mm Whiteline
– zestaw przednich poliuretanów Whitline do zmiany kąta wyprzedzenia zwrotnicy +1*
– Zestaw poliuretanów przód tył Powerflex
– Dolna przednia rozpórka Cusco
– Górna przednia rozporka OMP
UKŁAD HAMULCOWY:
– Przednie zaciski czterotłoczkowe Brembo zapożyczone z Alfy Romeo + 305mm tarcze + Klocki FERODO DS2500
– Tylny zestaw seryjny + klocki Ferodo Premier – Przewody w stalowym oplocie Goodridge
– Płyn Motul RBF 660
BODY-KIT:
– Seria GTI-R :D
– dokładka przedniego zderzaka „Laguna”
– Lekka przednia maska wykonana z laminatów zamocowana na spinki
– Pocięty przedni zderzak celem poprawienia doprowadzenia powietrza na chłodnice
ŚRODEK:
– Klatka bezpieczeństwa zgodna z załącnzikiem J by SSG
– Kubełkowe fotele MICRO
– Deska flokowana
– Dodatkowe zegary: EGT + Boost- Kierownica Sparco
– Naba OMP + Quick Realce
– Usunięte co nieco
– Wykonane nowe boczki na drzwi i tylne elementy wnętrza
INNE:

HISTORIA ILUSTROWANA:

Zapowiada się kawał histori… 🙂 Projekt wiele razy ewoluował no ale zacznijmy od samego początku.
W pierwszej kolejności nasz towarzysz Tomek bardziej znany jako Baniak, postanowił zamienić swojego dotychczasowego Nissana Sunny GTi z SR20VE na pokładzie na coś szybszego i bardziej rozwojowego, szukał kombinował aż wreszcie natrafił na Nissana Pulsara GTI-R w angolu ale z paroma fajnymi zabawkami na pokładzie. Sunnego pogonił swojemu koledze, który obecnie razem z nami się gania na pojeżdżawkach a Baniak nabył swoje wymarzone cacuszko, w dniu premiery zewnętrznie prezentowało się bardzo dostojnie:
c207593471 c207593475

Ponadto miało parę zabawek na pokładzie w postaci:
– sportowego zawieszenia z regulowanymi amortyzatorami KYB
– Czterotłoczkowym big brake kitem na osi przedniej
– Sztywniejszymi stabilizatorami pochodzącymi od Whitelina
– Komplet poluretanów także od tego samego dostawcy
– FMIC-a wraz z orurowaniem
– Układu wydechowego
– Elektroniczny boost kontroler oraz Turbo Timer

Więc jak na stan początkowy to bardzo fajnie to wyglądało, maszyna była zadbana i w zasadzie nic jej nie dolegało, po sprowadzeniu jej do stolicy gdzie mieszka Tomek orazu zlecił prace przekładkowe ekipie Street Shadows Garage – która stanęła na wysokości zadania i bardzo porządnie dokonała przekładki przy okazji dbając o pierwszy przegląd auta który obejmował wymiany wszystkich płynów w aucie, uszczelniaczy w silniku oraz wymianę łożyska oporowego od sprzęgła, chłopaki także poprawili elementy układu wydechowego jak końcowy tłumik oraz downpipe, przy okazji deska rozdzielcza poszła do floku i wleciał fotel kubełkowy tak to wyszło ekipie z SSG:
IMG_6594

Tak wiec Baniakowy GTI-R z wszystkimi nowymi płynami i poprawionym wydechem i ogarniętym wnętrzem oraz zamontowaną wydajniejsza pompa paliwa Wallbro 255 trafił w nasze ręce żeby dołożyć mu powera 🙂
Na pokład wleciał ECU Master DET II, zostało nieco zmodyfikowane sterowanie turbosprężarką, roztoczona obudowa przepływomierza i całość wystroiłem na hamowni 4×4 w Kreatorze Mocy:
IMG_6563

Przy doładowaniu w piku 1,25bara łagodnie opadającym do 1,1 przy odcince uzyskaliśmy następujący rezultat:
baniakagtirGIFJa

Po oddaniu kluczyków właścicielowi i jeździe próbnej z nim naładowałem się bardzo pozytywną energią, zarówno ja jak i piszczący właściciel byliśmy mocno podekscytowani, auto mniej więcej pierwszą setkę osiągało w czasie wynoszącym w granicach 4,5 sekundy co generowało radość i szeroki uśmiech przy każdej próbie spod świateł.  Tak to skomentował sam właściciel „Nie ma CWANIAKA na GTI-Ra BANIAKA…” 😀
Z założenia jednak auto miało być upalane w głównej mierze po polskich torach, tak więc już po pierwszym dniu wściekania się wyszły słabe strony w postaci „panikujących” klocków hamulcowych, zbyt miękkiego zawieszenia i stukających przegubów… W sprawie układu hamulcowego całkowicie rozwiązał się problem po zamontowaniu sportowych klocków Ferodo DS Performance, wleciały też nowe przeguby zewnętrzne a zawieszenie puki co zostało nie tknięte a Baniak wraz ze swoim czarnym rumakiem obutym w 17″ koła z polskimi oponami typu slick udali się na swój dziewiczy rajd/KJS, który odbył się 25.03.2012 na Służewcu, pamiątkowe foto:
img0378p
dsc4219 dsc4971f

YOUTUBE:
Baniak 25.03.2012 SŁUŻEWIEC
Elastyczność Baniak GTI-R on Stock Turbo 80-200km/h

Po tym pierwszym dla tego auta wydarzeniu sportowym poddała się 20 letnia chłodnica, która się rozszczelniła i jak się okazało pochodziła z wersji GTI, tak więc wleciał zamiennik oryginału dedykowanego do GTI-R o grubości 26mm:
img0409lu

W czerwcu maszyna otrzymała sesję zdjęciową do gazety o tematyce tuningowej pt. „GT”:
moaje GT 2012 img0506vg
img0503zl

Lecimy z historią dalej, dnia 15.04.2012 odbyły się wyścigi organizowane przez WST na lotnisku nieopodal Ułeży, które działy się w brzydkich deszczowych warunkach, próba mimo to bardzo szybka jak na takie okoliczności, miejscami Baniak ze swoją bestią gnali przekraczając chwilami 160km/h.
Nissan przy warunkach wzmożonego wysiłku mocno gotował olej jego temperatury oscylowały w granicach 150*C co pociągało za sobą przegrzewania płynu chłodniczego, który się gotował i to mimo iż na zewnątrz nie panowały żadne upały…
Pod koniec zmagań w GTI-R nie wytrzymała i poddała się fabryczna turbosprężarka, fajnie że dochowało się nagranie z jednego z ostatnich przejazdów Baniaka:
YOUTUBE:
15.04.2012 Zmagania w deszczowej „Ułęży”

Tak więc przyszła pora na zmianę turbosprężarki… Powstało pytanie czy reanimować oryginalną, czy ew podczas regneracji jej nie zmodyfikować, nie… Postanowiliśmy że zapodamy coś bardziej rozwojowego bo w tego typu zabawkach każda dodatkowa moc cieszy 🙂 Żeby znacząco nie zwiększać turbo dziury a jednocześnie dołożyć nieco powera zdecydowaliśmy się na montaż łożyskowanej turbosprężarki HKS GT2540 (Garrett GT2871r ze zmodyfikowanym kołem komrpesji) z małą stroną gorącą A/R .64, nową turbinę trzeba było dostosować do współpracy z GTI-R, a więc zostało wyspawane mocowanie pod aktuator, natomiast sam aktuator zapożyczyliśmy z Saaba 9000 AERO, całość po modyfikacji rury wylotowej udało się przyjemnie wpasować na swoje miejsce:
IMG_01063

Turbina nie padła tak bez powodu, wcześniej była w pełni sprawna… Zaniepokoiła nas także bardzo wysoka temperatura oleju, która mogła być bezpośrednią awarią turbosprężarki, w związku z tym do auta wleciała podstawka mocala z wbudowanym termostatem, połączona została teflonowymi przewodami w stalowym oplocie z chłodnicą oleju pochodzącą także z Saaba 9000 AERO:

img0484nu IMG_7385

ERA 372KM – silnik nadal seryjny 🙂
Nowa turbosprężarka ma wydajność pod 400KM, żeby temu sprostać trzeba było nieco usprawnić układ paliwowy, początkowo wleciały wtryski paliwa o wydajności 560ccm (seria GTi-R ma 440ccm) ale nadal nam brakowało paliwa… Po sprawdzeniu elektryki w aucie okazało się że, niedomaga czujnik spalania stukowego ponadto co najistotniejsze alternator daje małe napięcie oraz kiepskie jest zasilanie pompy paliwa, tak więc wrzuciliśmy JDM-owy alternator, który ładuje niemal 15V i wykonaliśmy nową instalację do pompy paliwa na osobnym przekaźniku, także wymieniliśmy wyeksploataowany czujnik spalania stukowego, który to wymagał demontażu całego kolektora ssącego (ci co mają GTI-R wiedzą ile jest z zabawy z fabrycznym ITB),  powyższe zmiany dostarczyły nam dodatkowej porcji paliwa z której zrobiliśmy pożytek na hamowni 4×4  u Dominika vel Doktora z ECU-PERFORMANCE:
IMG_6179
IMG_7698 IMG_7701 baniak11

YOUTUBE:
Baniaka GTI-R na nowej suszarce Sound 😀

Hehe to była jazda próbna, po wręczeniu kluczyków właścicielowi, ten postanowił się przejechać i sprawdzić organoleptycznie czy czuć te ekstra 40KM, jazda była bardzo krótka bowiem 3 bieg nie został należycie dopchnięty do końca co spowodowało oberwanie trybów i blokadę skrzyni… Tak więc kolejna robota do wykonania i to w ograniczonym czasie bo już nie długo kolejna pojeżdżawka 😛
W GTI-Rze żeby zdjąć skrzynię to najwygodniej wyjąć ją razem z silnikiem:
img0620ir

Z dwóch skrzyń została złożona jedna z najładniejszymi synchronizatorami i przesówkami, dodatkowo poszły w obieg nowe łożyska:
img0626wu

Przy okazji oddzielenia skrzyni od silnika postanowiliśmy że zajrzymy do sprzęgła 🙂
Pierwszy rzut oka i już miła niespodzianka – docisk sygnowany logo japońskiego producenta części sportowych i do tuningu HKS, naprawdę ładny prezent 😀
Nie mniej jednak baniak skarżył się że czasem jak się dobrze nagrzeje sprzęgło przy mocnym ruszeniu to potrafi puścić, tak więc wspólnie zdecydowaliśmy że przerobimy tarczę na spieka, przy okazji tego że silnik został wyjęty za auta to go przejrzeliśmy: skontrolowaliśmy luzy zaworowe oraz wymieniliśmy panewki korbowodowe a zmęczone poduszki silnika i skrzyni oddaliśmy na regnenerację + utwardzenie oraz usunęliśmy luzy w dźwigni od lewarka zmiany biegów
baniakafruty (1)
IMG_7768 SONY DSC

1.07.2012 Track Day na Ułęzy, pięknie słonecznie gorąco w granicach 30*C, auto dotarte, soki wszystkie świeżutkie, chłodnica oleju silnikowego onboard no to czas na zabawę w Saunie 😀
YOUTUBE:
01.07.2012 Ułęż upalny dzień

Temperatra oleju nieco się uspokoiła ale na 4 kółku i tak dochodziła do 140*C, woda niestety nadal się gotowała i dochodziła pod czerwone pole, po mimo włączonego na maksa ogrzewania w kabinie i usuniętego na szybko termostatu 😛
Kolejna pojeżdżawka i kolejne doświadczenia – trzeba poprawić chłodzenie wody bowiem GTI-R ma wymmienik ciepła woda-olej i niejako jedno od drugiego jest uzależnione, więc jak woda będzie się mniej grzała to i olej, tak więc wleciała 42mm chłodnica wody, znacznie pojemniejsza i wydajniejsza, do tego dotychczasowe dość miekkie jak na upalankowe warunki zawieszenie zostało zastąpione gwintem DGR, dzięki któremu auto zostało obniżone względem poprzedniego zawieszenia o ok. 3,5cm (na więcej nie pozwalały tylne obudowy amortyzatorów dotykały już do manrzet) i znacznie usztywnione.
img0853ax

img0965tc

Tak przygotowana maszyna wystartowała w kolejnych zawodach organizowanych przez WST i spisywała się nie już przyjemnie i temperatury znacznie się obniżyły, woda nie wiele wychylała się ponad połowę a oliwa dobijała do 135 stopni…
YOUTUBE:
28.07.2012 Baniak na Ułęzy– REAL RACE
28.07.2012 – Profi nagranie z zewnątrz ekipy WST

19.08.2012 1/4 MILI
Po powyższych zmaganiach na lotnisku pod Ułężą, Baniak postanowił że sprawdzi siebie i swoją maszynę na dystansie 1/4 mili, chciał żeby troszkę głośniej gadała więc został zbudowany specjalnie na tą okazję zamiennik końcowego tłumika – 3″ rurę, którą w każdej chwili w szybki sposób można z powrotem zamienić na tłumik:
img1025bt (1)

YOUTUBE:
„Jumping Baniak” GTI-R Baniaka test ruszania przed zawodami na 1/4 mili w EŁKU

No niestety ustawienie zawieszenia kątów i twardości na tor nie sprawdza się przy szybkim ruszaniu z miejsca a nie mieliśmy za bardzo ciśnienia by je poprzestawiać 😛
Ale co tam nie ma co sobie psuć zabawy trzeba bić do Ełku sprawdzić jak przyspiesza torowy GTI-R Tomka, tym fajniej że koledzy mają być 🙂
D2 elk2
DSC00299

 

Na miejscu Tomek nawet załapał się i udzielił wywiadu dla regionalnej telewizji:)
elk1

YOUTUBE:
Skaczacy GTI-R Baniaka w Ełku 19.08.2012

Czasy jakie wykręcił duet Baniak i jego Czarnuch to:
[1] RT 0.201, 60ft 1.870, ET 12.675 @ 178.53 KPH
[2] RT 0.223, 60ft 2.012, ET 12.834 @ 180.34 KPH
[3] RT 0.240, 60ft 1.754, ET 12.858 @ 170.57 KPH
[4] RT 0.211, 60ft 1.744, ET 12.910 @ 177.14 KPH

Jakby dopieścić zawias, kąty i zbierzność to pewno szło by urwać te 0,2-0,3 sek a może i lepiej bo koła byłu ustawione mocno rozbierznie coby w zakrecie się to prowadziło no ale jak na pierwszy raz czasy są okey, zwłaszcza samego RT 😛 Na miejscu i tak był inny GTi-R z naszego teamu, który wykręcił czas niemal o jedną sekundę lepszy ale auto od początku powstawała z myślą o streecie i dragu 😛

laprace4runda

 

Tydzień później i kolejna zabawa ale w dłuższym jak niespełna 13 sekundowym wydaniu 😀
Do tej imprezy wyścigówka Baniaka została wyposażona w naprawdę dużą 30-rzędową chodnicę oleju oraz wentylator, rozwiązanie to spisało się wystarczająco 🙂
img11341

Także wleciała lżejsza laminatowa maska a wnętrze zostało odelżone:
img1077fo img11361b img11471

 

Do tego lżejsze felgi oraz prawdziwe wyścigowe Slicki (twardy Michał w rozmiarze 200/610R17)
2587865597

img11481

169565_463506273682993_1616768270_o
Powyższe modyfikacje zapewniły puchary !!!
Czasy się poprawiły, auto pewniej się prowadzi i lepiej przyspiesza co widać na załączonym filmiku, nagranego z jednego z najszybszych aut tamtej imprezy tak więc przedstawiam „mega” nagranie z Real Raca, Baniak VS ekipa Bogard Racing Team:
YOUTUBE:
„Baniak ucieka” OPP WST Real Race – 26.08.2012
To samo ale nagrane z BMW Ivana 🙂

NO TO CZAS NA PRAWDZIWE ŚCIGANIE – TRACK DAY TOR POZNAŃ 7.10.2012 ! ! !

Przygotowania auta na tą imprezę zaczęliśmy od zmian przednich spękanych tarcz hamulcowych na nowe, nieco grubsze o tej samej średnicy co poprzednie 305mm:
05102012964_zpscaf6f2fd

I w sumie to by było na tyle jeśli chodzi o wprowadzane usprawnienia, najlepszy czas jaki udało się wykręcić duetowi Baniak i jego czarny stwór to „męskie” 1:55.925
System chłodzenia oleju który wystarczająco sprawdzał się na Ułęży, próby na Poznaniu nie przeszedł pozytywnie, auto grzało się olej dochodził do niepokojących 145*C i przez co auto traciło moc… Podczas 3-ciego okrążenia w Real Race w aucie uległy awarii dwa tłoki i pojawił się ogień pod autem 😀 Po 20 latach służby i dołożonych 150KM w sumie miały prawo, zwłaszcza że w ostatnim czasie nie miały lekkiego życia 😀

Przegrzewający się Baniak musiał zrezygnować z kręcenia silnika do 8000obr.min i tym samym mocno tracił na przyspieszeniu co doskonale ukazuje to nagranie (porównanie do mojego wolnossącego Nissana Sunnego z SR20VE tego dnia kręciłem swoje najlepsze czasy, najlepszy z nich to 1:56.808 sek)
YOUTUBE:
7.10.2012 Baniaka GTI-R VS Coobcio Sunny VVL

ERA z czapą od VVL-a !!

Za sprawą poniższego filmika, który przedstawia ostatnio dopieszczanego przez nas GTi-R, postanowiliśmy że trzeba zbudować porządny silnik i dmuchnąć w niego więcej co by generował więcej Ciosu 😀
Baniaka GTI-R VS. GTi-R Szarak

Postanowiliśmy, że zbudujemy męski dół na kutych elementach a przysłowiową wisienką na torcie będzie położenie na nim zmiennofazowej głowicy z silnika SR20VE – nissanowski odpowiednik silników Hodny z V-tecem 😀2013-03-19-032

W pierwszej kolejności Głowicę odświerzyliśmy i przystosowaliśmy by współpracowała z dołem od GTI-Ra, który nie posiada dodatkowego kanału doprowadzającego olej do zmiennych faz.
Po przygotowaniu głowicy zabraliśmy się za dół silnika, który otrzymał kute elementy pod które został w pełni obrobiony i spasowany blok.
Tłoki, które zastosowaliśmy pochodzą od CP Pistons a korbowody to sprawdzone Manley, oba elementy znacznie wytrzymalsze od seryjnych oraz sporo lżejsze !!IMG_2435

Tak więc trzeba było dokładnie umyć ręce, przebrać się w czyste dresy i przystąpić do dzieła 🙂
Blok został wstawiony na stojak i po kolei: kraniki olejowe, paneweczki ACL RACE o 25 tyś mm ciaśniejsze od nominalnych – były niezbędnę by zachować fabryczne pasowanie silnika:
IMG_2450 IMG_2456

Wjerzdzamy z wałem:
IMG_2466

Kładziemy podpory wału oraz dodatkowy „spinacz” z kangurem który usztywnia blok naszego GTI-Ra:
IMG_2472

No i gwóźdź programu:
IMG_2489

Dobra nie zanudzam… Parę godzin później po ustawieniu przerw na pierścieniach, wrzuceniu tłoków z korbami, złożeniem rozrządu, pompy oleju i innych takich standardowych dupereli z jakich jest zbudowany każdy silnik można było kłaść łep, przy towarzystwie właściciela auta 🙂
IMG_2537

IMG_2548

Główka skręcona z blokiem śrubami ARP:
IMG_2555

Ponadto wleciały regulowane zębatki coby w przyszłości można było zmienić charakterystykę silnika korzystając z dobrodziejstawa hamowni 🙂
IMG_2558

Nakrycie głowy i słupek READY 🙂
IMG_2568

 

Jeszcze pozbyliśmy się problemu które nękał każdego GTI-R opuszczającego fabrykę, za niedobory w ciśnieniu oleju w głównej mierze odpowiedzialny jest wymiennik ciepła olej-woda, tak więc zleciliśmy wykonanie według naszego projektu, elementu, który raz na zawsze zażegna te bolączki. Przy okazji wypuściliśmy z niego przewód olejowy odpowiedzialny za załączenie zmiennych faz, tak to nam wyszło:
coobcio garage gti-r oil patent

Tak przygotowany piecyk zawędrował na swoje miejsce:
IMG_3046

 

Po poskładaniu wszystkiego w całość, można było zabrać się za wstępne strojenie na okres docierania – zadanie nie było łatwe zwłaszcza że na pokład wleciały niemal dwa razy wydajniejsze wtryski paliwa (810ccm by Deatsch Werks) od tych jakimi w serii dysponował GTIR, ale udało się wszystko ładnie ogarnać łącznie z wolnymi obrotami 😀
Dodatkowo Auto otrzymało trochę naklejek i można było udać się na lans po dzieli w ramach docierania…
541744_437061606412298_1197008947_n

1229902_437061409745651_1274623595_n

Po okresie docierania, dotychczasowa turbosprężarka ustąpiła miejsca Garrettowi GT3071r z dużą dupką (A/R .86) pod flanszę T25 – udało nam się dopasować i zgrać wszystko z seryjnym kolektorem wydechowym z GTI-Ra, po tym zabiegu przyszła pora na Hamowanie oraz krzestanie kresek i mocy 😀final Baniaka

Teamowa współpraca, burza mózgów i zabraliśmy się za kręcenie wałeczkami:IMGP0207

No i wreszcie konkrety, po paru godzinach, strojenia, kręcenia wałkami na doładowaniu 1,3 bara nasza wyścigóweczka wygenerowała niemal 430KM i 470 parę Nm:
final i start smal

Na drodze idzie latać bokami niemalże jak RWD 🙂
Przeciąg jest naprawdę konkretny, zresztą sami oceńcie:

Tak więc kolejne modyfikacje będą miały na celu poprawę trakcji i trzeba zadbać o lepsze spowalniacze 😀.