9-3 SC “Odmulamy Saabowe 1.8t″ – 313KM i 418Nm

SAMSUNG

MODEL: 9-3 Sport Convertible 1.8t (B207E) MY05

DANE TECHNICZNE:
Pojemność 1998cm
Stopień sprężania 9,5:1
Moc Serii 150KM @ 5500obr.min @ UP TO 313KM @ 6350obr.min
Moment Serii 245Nm @ 2500obr.min @ UP TO 418Nm @ 4150obr.min
Limiter fabryczny UP TO 7000obr.min
Waga ok. 1580kg

OSIĄGI: Jeszcze nie zmierzone ale fajnie jest na III biegu osiągamy realne 170km/h

MODYFIKACJE:
SILNIK:
– SERIA niedotykany, nie otwierany 1.8t 150KM…
– Turbosprężarka hybrydowa zbudowana na bazie TD04 pochodzącej z modelu AERO
UKŁAD WYDECHOWY:
– Kolektor wydechowy zmieniony na poliftowy
– Usunięty katalizator
– Wydech przeniesiony i dostosowany z modelu AERO sedan
UKŁAD DOLOTOWY:
– Duży FMIC 600x300x76mm
– Puszka filtra powietrza z AERO
– Sportowa wkładka K&N
STROJENIE I ELEKTRONIKA:
– Wtryski paliwa niemal 3 krotnie wydajniejsze Siemens DEKA 630ccm
– Zimniejsze platynowe ś›wiece zapłonowe PFR7H-10
– Coobcio indywidualny program robiony na hamowni z wykorzystaniem sondy szerokopasmowej i podglądem na spalanie stukowe
UKŁAD NAPĘDOWY:
– Zapożyczone mocniejsze Sprzęgło z AERO + nabite wzmocnione okładziny
– Felgi z modelu Turbo X 19″ z oponami 235/35R19
– Dystanse po 15mm na stronę
ZAWIESZENIE:
– Dolna rozpórka tzn. „pająk” przeszczepiony z modelu AERO
– Sprężyny obniżające SPAX -35mm
UKŁAD HAMULCOWY:
– SERIA – CZYM PRĘDZEJ DO WYMIANY !!!
BODY-KIT:
– Pełne body z AERO łącznie ze spoilerem na tylną klapę
– Tylne światła z modelu poliftowego
SERIA ŚRODEK:
– SERIA

HISTORIA ILUSTROWANA + HAMOWNIA:
Egzemplarz ten opuścił fabrykę bardzo skromnie, w średniej wersji wyposażenia ale za to w najsłabszej wersji silnikowej.
Napędza go dwu litrowa turbo benzyna oznaczana przez Saaba jako 1.8t, która dysponuje zaledwie 150KM oraz 250Nm, mocy jak w standardowym wolnossaku o tej samej pojemności, sprawę jednak ratują trochę niutonometry dzięki którym nie czuć aż tak bardzo że maszyna waży prawie 1600kg 😀
Ten bardzo zadbany egzemplarz przyjechał do nas z Gdańska, właściciel przez te parę lat od kiedy posiada maszynę sumiennie je usprawnia i doposaża w tuninowe akcesoria jak i elementy z najwyższego modelu AERO.

Całość prezentuje się naprawdę pięknie, agresywnie i zgrabnie ale w parze z wyglądem totalnie nie idą osiągi, auto wygląda jakby miało ze 300KM a tu dupa niemal połowa tej wartości, mimo iż właściciel we własnym zakresie wprowadził parę udoskonaleń w układzie wydechowym oraz dolotowym ale i tak dodatkową porcję mocy zabrały duże 19″ koła z modelu 9-3 Turbo X…
Tak więc właściciel po naradzie z nami stwierdził że nie ma co się rozdrabniać, trzeba grubo iść i podwoić moc swojego turbodoładowanego silnika 🙂

No to do dzieła !

Pacjent:

SAMSUNG

Sprawą doładowania zajmuje się nasza sprawdzona hybryda bazująca na turbosprężarce z AERO:

20131206_124846

Suszarka przykręcona do nowszego kolektora wydechowego, występującego tylko w modelach poliftowych, który zapewnia lepszego spoola oraz znacząco poprawia moment obrotowy na wysokich obrotach, jedyne utrudnienie przy jego montażu to konieczność zaślepienia kanałów od EGR, ale zapewniam trud ten się opłaca 😀

20131209_153608

Dmuchawkę mamy lepszy kolektor wydechowy mamy to czas zamienić fabryczny 55mm wydech na nieco grubszy i ładniejszy 60mm z modelu AERO, trzeba było go mocno poćwiartować a następnie ulepić z niego spójną całość.

20131213_193932

Spalinowe sprawy mamy za sobą no to czas na zmagania z powietrzem, jako że siedziała już wkładka K&N i puszka z modelu AERO to następnym wąskim gardłem jest Intercooler, fabryczny badziew zastąpiliśmy czym znacznie lepiej chłodzącym i o znacznie mniejszym oporze przepływu co skutkuje zmniejszeniem laga, proszę o to FMIC 600x300mm:

20131210_174309

No to żeby podwoić moc musimy zadbać o odpowiednią dawkę paliwa w tym celu zostały wrzucone znacznie wydajniejsze wtryskiwacze paliwa (630ccm Siemens, seria ma 270ccm):

20131211_170427

Następny krok to wstępny remap by doczłapać się do hali obok na hamownię i już można stroić i krzesać moce, czysta robota nie licząc zapięcia auta na rolkach…

20131213_205424

No i finalny efekt naszej pracy (więcej niutona nie dokładaliśmy ze względu na średni stan sprzęgła):

cabrio i seria

STAGE II
Sprzęgło w średnim stanie starczyło na pół roku dynamicznej eksploatacji, po tym czasie zadowolony właściciel zdążył już przywyknąć do diametralnie lepszych przyspieszeń swojego Saaba w kabriolecie no i zażyczył sobie poza mocniejszym sprzegłem dorzucenia jeszcze paru niutków co by cios w szyję był jeszcze bardziej odczuwalny.
Powiedział i tak też się stało, sprzęgło zostało wrzucone mocniejsze z AERO + zmienione zostały okładziny na tarczy na wytrzymalsze:

20140507_130720

Akcja miała być szybka, jednodniowa tzn. kolega przyjeżdża z Gadańska wymieniamy sprzęgło i robimy remap a tu zong… 1.8t ma jednomasę tak więc trzeba było wzmocnioną okładzinę zdjąć z przygotowanej wcześniej AERO-wej tarczy i nabić na jego używaną tarczę z 1.8… Na szczęście wszystko pasowało a stara tarcza idealnie się do tego nadawała 😀

20140507_130913

No to do dzieła na rolki, dokładamy niutona by jazda tym kabriolecikiem była jeszcze przyjemniejsza:

313HP

Cieplejsze – znacznie gorsze warunki tego dnia spowodowały że powiększyła się turbodziura i auto osłabło w stosunku do tego co było kiedyś, remapem jednak udało się ładnie wszystko poprawić, w chwili obecnej Auto generuje 313KM oraz 418Nm i dość szybko rozpędza się do nowego ogranicznika na poziomie 250km/h – co dla właściciela jest wartością zbyt małą, tak więc jeszcze w tym roku pewno będzie kolejny power up, połączony z zmianą układu hamulcowego bo bez tego nie godzimy się na dalsze podnoszenie v-maxa… 😛

 .